GRATIS BASIS MEDITATIE

Je ademhaling is de basis van iedere meditatie. Het is het eerste punt waar je de aandacht op legt en waardoor je de bewustzijn naar het hier en nu haalt. En nog beter, je ademhaling heb je altijd bij je! Je hoeft niet speciaal iets mee te nemen of bij je te hebben om je met deze meditatie bezig te houden.


Zoals gezegd is deze meditatie de basis. Zodra je hem onder de knie heb, kun je hem overal toe passen. Op elk gewenst moment. Hieronder staat stap voor stap hoe je deze meditatie kunt uitvoeren. Daaronder staan nog wat aanvullende oefeningen en op welke manieren je hem nog meer kunt toepassen.


De meditatie

1. Om te beginnen zorg je ervoor dat je gemakkelijk ligt of zit. Of je ogen dicht of open zijn, dat bepaal je zelf.
2. Ga nu met je aandacht naar je ademhaling. Probeer door je neus adem te halen. Voel hoe de adem naar binnen en naar buiten gaat. Forceer het niet, probeer het zo ontspannen mogelijk te houden.
3. Richt nu je aandacht op je buik. Voel hoe deze reageert op het ademhalen. Het kan helpen om een hand op je buik te leggen, zodat je de buik omhoog en omlaag voelt gaan.
4. Blijf met je aandacht bij het ademhalen.
5. Je zult merken dat je gedachten regelmatig afdwalen. Niet erg! Zodra dit gebeurt, ga je weer rustig met je aandacht naar het ademhalen.
6. Probeer dit 10 minuten vol te houden. Lukt het niet zo lang? Dan begin je met 3 minuten. De volgende keer probeer je 5. En daarna nog wat langer. Zodra je dit 15 minuten goed kunt volhouden, heb je hem onder de knie!


Aanvullende oefeningen

Voor je deze meditatie overal gaat toepassen, kun je hier eerst mee gaan oefenen. Om te beginnen kun je proberen op willekeurige momenten op je ademhaling af te stemmen. Niets anders dan even bewust worden hoe de adem in en uit je stroomt. Hoeft geen minuten te duren. Dit gaat puur om je bewustwording van je ademhaling. Dit kun je dan op een gegeven moment gaan uitbreiden. Probeer het langer vol te houden, of doe het op andere locaties. Bijvoorbeeld wanneer je in de auto zit of aan het koken bent. 

In het begin kan deze meditatie soms nog wat lastig zijn. In dat geval kan het helpen om bij iedere inademing te tellen. Blijf dit doen tot je bij 10 bent en begin dan weer opnieuw bij 1. Dwalen je gedachten af en weet je niet meer waar je was? Dan begin je weer bij 1 te tellen.

Doordat je met deze meditatie alleen maar bezig bent met de aandacht op je ademhaling richten, kun je hem werkelijk waar overal toepassen. Ideaal dus wanneer je gestresst raakt door die verkeershufter of omdat je net je kleine teen stoot tegen de tafelpoot. Hieronder benoem ik een aantal voorbeelden wanneer je deze meditatie kan doen.