De lichaamsscan is een uitzondering op de andere in dit boek genoemde meditaties. Deze is namelijk alleen liggend uit te voeren. Met deze meditatie loop je je gehele lichaam in gedachten langs.


Zelf pas ik deze meditatie vaak ’s avonds toe. Maar dan gebruik ik hem ook juist om in slaap te vallen. Vooral op de dagen dat ik heel druk ben geweest en lastig in slaap val, dan pas ik deze meditatie toe. Wil je liever niet in slaap vallen? Ga dan bij voorkeur op een matje liggen in een verwarmde kamer. 


De meditatie

1. Ga op je rug liggen, met je armen langs je lichaam en je handpalmen omhoog.
2. Sluit je ogen.
3. Ga nu 1 voor 1 alle delen van je lichaam bij langs. Begin bij je voeten.
4. Probeer ze in gedachten voor je te zien. Het kan gebeuren dat het gaat tintelen.
5. Ga daarna verder naar je enkels, je scheenbenen, je knieën, etc. Doe je benen tegelijk, niet apart.
6. Ga zo steeds langzaam verder met je buik en je rug.
7. Begin bij je armen bij de vingers en werk zo verder omhoog. Doe je armen ook gelijktijdig.
8. Je hoofd mag je wat verder indelen. Dus beeld niet alleen je hoofd in, maar denk aan je kin, mond, neus, wangen, ogen, etc.
9. Eindig bij je kruin.
10. Blijf na afloop nog even rustig liggen.
11. Word langzaam bewust van je omgeving en waar je bent, voor je op gaat staan.


Aanvullende informatie

Je bepaald zelf hoe klein je begint. Het kunnen alleen je voeten zijn, maar ook je voetzolen, daarna je tenen, je wreven, etc. Ga niet te snel van lichaamsdeel naar lichaamsdeel, maar neem de tijd. Ik ga vaak pas verder wanneer ik het desbetreffende lichaamsdoel voel tintelen.

Soms kan het gebeuren dat je ontdekt dat je ergens pijn hebt. Richt je aandacht dan wat intensiever op dat lichaamsdeel. Wat je ook kan doen is je inbeelden dat je de spanning in dit deel er uit ademt. Beeld je hiervoor in dat je bij iedere diepe inademing alle spanning in die ademhaling opslaat. Wanneer je dan weer uitademt komt alle spanning en pijn zo mee naar buiten en weg van dat lichaamsdeel.

Dit is geen meditatie die overal toe te passen is. Je hebt hier echt de rust en de ruimte voor nodig. Het is ook niet nodig om hem iedere dag te doen, aangezien het vrij veel tijd kan kosten. Maar dit mag uiteraard wel! Zoals gezegd doe ik hem vaak ’s avonds. En meestal red ik het niet eens om tot mijn hoofd te komen, ter hoogte van mijn buik lig ik al diep te slapen.

Het kan ook een fijne meditatie zijn om in de ochtend te doen, wanneer je net wakker bent en nog niet hoeft op te staan. Het maakt je bewust van je lichaam en kan je helpen bij het op gang komen in de ochtend.

Probeer ook deze uit op verschillende tijdstippen om erachter te komen wat jou ligt.